Dlaczego dobre menu jest tak istotne?
Kluczowym elementem każdej nawigacji jest niewątpliwie menu. Jego bezpośredni wpływ na cele biznesowe jakie powinien realizować produkt cyfrowy, wymaga weryfikacji badaniami skuteczności projektowanych rozwiązań. W przypadku aplikacji mobilnych dolna nawigacja jest jednym z najważniejszych elementów interfejsu (inaczej nazywana dolnym menu). Umożliwia łatwy dostęp do funkcji o szczególnym znaczeniu biznesowym i istotnych z punktu widzenia użytkownika.
Ikony
Ikony zastosowane na dobrze ustrukturyzowanej i przemyślanej dolnej nawigacji mają ogromne znaczenie. Odpowiednio dobrane i zaprojektowane komunikują rezultat danego działania, zwiększają przejrzystość interfejsu oraz jego atrakcyjność wizualną.
Wyróżniamy kilka rodzajów ikon:
Uniwersalne
Ikony, pod którymi użytkownicy spodziewają się wyniku podejmowanego działania, np. domek, drukarka lub lupa. Należą one jednak do rzadkości, ponieważ większość ikon i znaków charakteryzuje wieloznaczność.
O kolidującym znaczeniu
Ikony, których interpretacja jest na pozór oczywista, ale w zależności od aplikacji w jakiej zostały wykorzystane mogą mieć odmienne znaczenie. Utrudnia to ich zrozumienie i niejednokrotnie wprowadza użytkowników w zakłopotanie ponieważ ich oczekiwania oraz rzeczywiste znaczenie ikony znacząco się różnią. Klasycznym przykładem jest ikona serca, która może oznaczać ulubione, zapisane treści lub listę życzeń użytkownika. Podobne znaczenie może mieć ikona gwiazdy. Sprawia to, że ich jednoczesna obecność w jakiejkolwiek aplikacji jest niewskazana ze względu na konkurujące ze sobą znaczenia. Innym przykładem jest ikona dymka, która może oznaczać wiadomość lub możliwość napisania komentarza.
Unikalne
Ikony, których sens i znaczenie są rozpoznawalne po chwili zastanowienia lub po tym jak zostaną przynajmniej raz wykorzystane. Użytkownik musi się ich nauczyć a nie zawsze jest na to otwarty, przez co może unikać interakcji z obcymi znaczeniowo elementami interfejsu. Przykładem mogą być ikony ściśle związane z daną branżą lub nawiązujące do logo marki.
Zasady dobrego projektowania i doboru ikon
- Używaj ikon łatwo rozpoznawalnych i znanych użytkownikom. Zgodnie z tą zasadą warto czerpać ze sprawdzonych, uniwersalnych wzorców.
- Wykorzystuj ikony wszędzie tam, gdzie mogą zwiększyć użyteczność, estetykę i przejrzystość interfejsu.
- Zwracaj uwagę na kolejność i współwystępowanie ikon, które mogą na siebie oddziaływać. Ta sama ikona może pojedynczo być interpretowana inaczej niż w grupie.
- Zadbaj o spójność i czytelność ikon wśród odbiorców z różnych kręgów kulturowych, szczególnie w przypadku projektów tworzonych z myślą o konkretnym rynku lub dostępnych globalnie.
- Unikaj ikon wieloznacznych lub wykluczających się. Kieruj się zasadą, że im mniej wątpliwości tym szybciej użytkownik osiągnie swoje cele.
- Tam gdzie to możliwe, podpisuj ikony. Podpisy zwiększają czytelność i niwelują ewentualne dylematy związane z interpretacją.
- Sprawdzaj, testuj, badaj, czy dobrane ikony są tymi, które pozwolą użytkownikom z łatwością osiągnąć ich cele.
Testowanie ikon
Znajomość podstawowych zasad projektowania i celów biznesowych projektu pozwala nam stworzyć pierwszą wersję produktu. Wymaga ona jednak sprawdzenia słuszności naszych założeń. Istnieje wiele sposobów aby upewnić się, że nasze menu jest dobrze zaprojektowane i będzie w pełni zrozumiałe i użyteczne dla użytkowników. Warto podkreślić, że menu jest jednym z wielu elementów, które weryfikujemy w trakcie badań.
Podczas badań najczęściej analizujemy pięć aspektów menu i wspierających go ikon:
- Odnajdywalność – jak łatwo użytkownicy odnajdują daną ikonę w aplikacji.
- Rozpoznawalność – czy użytkownicy rozumieją co dana ikona oznacza.
- Przenoszenie znaczeń – czy użytkownicy prawidłowo rozpoznają co stanie się po interakcji z ikoną.
- Atrakcyjność – czy ikony są estetyczne dla użytkowników.
- Zapamiętywalność – jak łatwo ikony i ich znaczenie utrwalą się w pamięci użytkowników.
Istnieje wiele metod i technik badawczych, które umożliwiają nam przetestowanie ikon. Wybór najlepszej jest uzależniony od szerszego kontekstu w jakim znajduje się projekt oraz celu jaki chcemy osiągnąć podczas badań, np. przetestowanie samych ikon a przetestowanie kluczowych funkcji aplikacji.
Przykłady metod i technik:
- Testy użyteczności – umożliwiają przetestowanie prototypu lub gotowego produktu. W ramach badania użytkownicy realizują wybrane zadania np. zakup wybranego produktu, pobranie faktury.
- Test 5 sekund – technika polegająca na krótkiej ekspozycji ikon użytkownikowi, a następnie prośbie opisania co to była za ikona i co według niego oznacza.
- Testy time-to-locate – mierzący jak szybko użytkownicy odnajdują daną ikonę.
- Testy A/B – eksperymenty analizujące, który z alternatywnych projektów odnosi lepsze wyniki.
- Pytania na skali – lista pytań umożliwiających ocenę atrakcyjności.